Do kogo adresowany jest ten tekst:

  • do osób dorosłych po raz pierwszy w życiu uczących się języka obcego na kursie językowym
  • do zagubionych, którzy nie wiedzą jak się uczyć poza kursem

 

Tekst został stworzony z myślą o naszych Kursantach zaczynających naukę włoskiego z podręcznikiem Nuovo Espresso A1, ale może być przydatny każdemu. Być może niektóre rady wydadzą się Wam banalne. Przedstawiamy je tu, bo życie uczy, że nie dla każdego takie są.

 

MATERIAŁY DO POBRANIA:

Fragment naszego podręcznika można przejrzeć tutaj.

Nasz kurs słownictwa do podręcznika na bezpłatnej platformie Memrise.

Słowniczek (glossario) do tej książki: tutaj. bez logowania tutaj.

Część pierwsza: Katarzyna Wam radzi:

1. Odrabiajcie prace domowe. Słuchanie włoskiego radia, korzystanie z aplikacji Duolingo itp. jest fajne i zalecane, ale w pierwszej kolejności zajdźcie czas na zrobienie dokładnie tego, o co prosiła osoba prowadząca zajęcia.

2. Uczcie się do testów. Jeśli macie zapowiedziany test z nazw mebli, w pierwszej kolejności nauczcie się nazw mebli. Lektor/ka ma plany co do Was oparte na założeniu, że przygotujecie się do zajęć. ;-)

3. Uczcie się słówek z przerabianego rozdziału, np. korzystając z aplikacji Memrise.

4. Uczcie się słówek korzystając z aplikacji Quizlet (jest tam bardzo dobry syntezator mowy). Słówka trzeba wpisać samodzelnie – dodatkowe ćwiczenie.

 

5. Słuchajcie dialogów, które były na zajęciach (ale nie z kolejnych rozdziałów). Słuchajcie tych przerabianych ostatnio i tych starszych. Słuchajcie jednocześnie czytając, innym razem tylko słuchajcie.

6. Czytajcie (na głos lub w głowie) dialogi i teksty z zajęć.

Ćwiczenia do dialogów/tekstów z podręcznika do samodzielneg wykonania w domu:

  • czy rozumiecie sens dialogu?
  • czy możecie w prostych słowach streścić ten dialog? (np. Chiara e Mario vanno al bar. Chiara ordina una spremuta, Mario prende un panino. Pagano 4 euro)
  • napiszcie bardzo podobny dialog samodzielnie
  • ułóżcie kilka pytań do tego dialogu (Dove sono Chiara e Mario? Cosa ordina Chiara? Cosa ordina Mario? Quanto pagano?)
  • odpowiedzcie na pytania do dialogu zadane w punkcie wyżej
  • wypiszcie z każego dialogu kilka słów i zwrotów, które chcecie zapamiętać. Czytajcie na głos.

7. Nie zostawiajcie całej nauki na ostatnią chwilę. Uczcie się codziennie. Zalecany czas to dwa razy w tygodniu po 45 minut nauki, pozostałe dni po 15 minut plus zajęcia w szkole. To absolutne minimum.

8. Róbcie jeszcze raz ćwiczenia gramatyczne, które sprawiły Wam wcześniej problem (np. przepisując te same zdania).

9. Zeszyt. Dla wielu osób miarą znajomości języka są kolorowe karteczki naklejone w zeszycie i podręczniku, ewentualnie zużyte zakreślacze. Osobiście uważam, że zeszyt nie musi być piękny ani kolorowy, ważne żeby był czytelny i przydatny dla użytkownika. Wśród moich Kursantów filozofie prowadzenia zeszytu są różne. Mam słuchaczkę, które nigdy nie miała żadnego, notatki robi w książe (i ma też bardzo dobrą pamięć). Inna osoba ma jeden wielki brulion od lat, właściwie od pierwszej lekcji i doskonale się w nim orientuje. Inni lubią notatki robione na tablecie. Znajdźcie coś, co Wam pasuje. A jeśli nie macie czasu na eksperymenty, postawcie na prostotę. Notatki z lekcji najlepiej przepisać na czysto do 2 dni po zajęciach. Podkreślić ważne rzeczy i, co najważniejsze, wracać do tych notatek! Czytać je, przeglądać, nawet codziennie.

Ciekawe sposoby na wykorzystanie zeszytu do nauki słówek znajdziecie na tym blogu.

 

Część druga: Iza Wam radzi:

W zasadzie od pierwszych zajęć języka włoskiego warto ćwiczyć umiejętność formułowania pytań. Nasze pierwsze konwersacje w języku włoskim opierają się głównie na zadawaniu pytań i udzielaniu prostych odpowiedzi. Jakie ćwiczenia warto robić w domowym zaciszu? Możemy np. wypisać na kartce wszystkie podstawowe pytania Chi? Che? Perché? Dove? itd. spróbujmy sformułować pytanie z każdym z nich. Na późniejszym etapie nauki zadanie możemy sobie utrudnić wybierając kategorię, jakiej mają dotyczyć pytania, np. il cibo, il tempo libero, la famiglia itp.

Powtórka słówek? I w tym wypadku za pomoc może posłużyć kartka papieru, wypiszmy wszystkie kategorie słówek, jakie poznaliśmy, można to zrobić w oparciu o podręcznik do nauki języka włoskiego np. le professioni, viaggiare, l’albergo itd., spróbujmy w określonym czasie, z zegarkiem w ręku, wymienić jak największą ilość słówek z danej kategorii. Również w czasie codziennych czynności możemy przy okazji powtórzyć materiał, np. przygotowując jedzenie. Spróbujmy nazwać wszystkie produkty i przybory, których będziemy używać. Wykorzystajmy jak największą ilość rzeczowników, by opisać ich właściwości takie jak kolor, smak, wielkość, ciężar, itp. Problemy z liczebnikami? Spróbujmy zrezygnować z windy i zacząć chodzić po schodach, (w domu, w pracy) liczenie stopni pozwoli zapomnieć o zmęczeniu fizycznym;) Che ore sono? Od tej pory sprawdzając godzinę powiedzcie ją w języku włoskim.

Odmiana czasowników? Wystarczy kostka do gry, liczba oczek wskaże osobę, na jaką musimy odmienić dany czasownik. 1 – io, 2 – tu, 6 – loro.

Czytanie to kolejna umiejętność, która bardzo wspomaga proces nauki języka. Zacznijmy od prostych czytanek, dialogów z podręcznika. Spróbujmy streścić tekst, zadać jak największą liczbę pytań w oparciu o niego. Wielokrotne czytanie tego samego tekstu sprawi, że zaczniemy zapamiętywać całe zwroty, połączenie czasowników z przyimkami, oraz utrwalimy ogólne zasady budowania zdań w języku włoskim.

Warto korzystać z Internetu i samodzielnie wyszukiwać materiałów do nauki takich jak ćwiczenia, video, piosenki, artykuły.

Część trzecia: Olga Wam radzi:

Zacznijcie segregować słownictwo na samym początku – najlepiej w specjalnym zeszycie. Zróbcie specjalne “kategorie” typu “zawody”, “narodowości”, “miejsca”, “napoje” i zostawcie trochę miejsca dla każdej, z czasem będą dochodzić nowe słówka.

Kategorie mogą być też inne: “czasowniki -are”, “przyimki, spójniki i inne krótkie potrzebne słówka służące do łączenia słów i zdań”, “pytania”.

Najlepszym sposobem jest uzupełnianie tych grup i dodawanie nowych na bieżąco – po każdych albo po kilku zajęciach.

Weźcie plik małych karteczek (przylepnych albo nie), poświęćcie raz w tygodniu 10 minut, żeby przygotować sobie zestaw podręczny, który można trzymać w kieszeni. Na każdej karteczce zapiszcie krótkie zadanie/polecenie, które możecie wykonać stojąc w korku, idąc na przystanek, stojąc w kolejce w sklepie. Zadania mogą być różne – w zależności od tego, z czym aktualnie macie problem: odmienić essere / przypomnieć sobie 5 zawodów / policzyć do 20 / opowiedzieć o swoim mieszkaniu itd.

Gdy zadania z karteczek są wykonane i nie sprawiają problemu, czas najwyższy zastąpić je czymś bardziej ambitnym:) Trudne można zachować na następną serię.

Jeśli nie możecie zapamiętać konkretnego słowa, możecie napisać je na kartkach i przylepić sobie w domu / w samochodzie. Możecie też wymyśleć sobie jakąś (najlepiej absurdalną) historię skojarzeń. Na przykład, operaio – można wyobrazić sobie robotnika, który wykonując na przykład spłuczki do sedesów śpiewa arie operowe:)

Idąc ulicą, wymyślajcie historie i opowiadajcie je sobie po włosku:) Na przykład, “to jest bardzo duży dom, ma 10 pięter, na pierwszym mieszka Maria, jest nauczycielką, na drugim Anna z mężem, pracują w szpitalu…. a starsza pani, co wygląda z okna na parterze, na pewno jest emerytką, ma 15 wnuków…. itd.

Opowiadajcie sobie – jaka dziś pogoda, co musicie zrobić, jak dojść z domu na przystanek itd. To zajmie 5 minut, a zawsze to praktyka.

 

Autorki: Izabela Rynkowska, Olga Rakhaeva i Katarzyna Ciszewska są lektorkami włoskiego w szkole AL DENTE w Łodzi.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress