Kilka ogólnych informacji o certyfikatach DILS-PG.
Informazioni in italiano – qui.
Informacje ogólne
Certyfikat DILS-PG to certyfikat glottodydaktyczny. Egzamin nie testuje znajomości języka, ale kompetencje zawodowe nauczycieli włoskiego jako obcego.
Można go zdawać na dwóch poziomach: DILS-PG I i DILS-PG II. Centra egzaminacyjne we Włoszech i na świecie: tutaj.
Egzamin kosztuje odpowiednio 130 EUR i 160 EUR.
Dlaczego warto zdać DILS-PG
Większość przystępujących do egzaminu to Włosi. Popularność DILSa znacznie wzrosła, odkąd za jego posiadanie dostaje się dodatkowe punkty w różnego typu konkursach instytucji publicznych i na rozmowach o pracę. Dla polskich nauczycieli taki certyfikat to prestiż i potwierdzenie kompetencji nauczania włoskiego jak obcego uznawane na całym świecie. Pośrednio to także potwierdzenie poziomu znajomości języka.
Wymagania wobec kandydatów
Kandydaci, którzy nie są rodzimymi użytkownikami języka włoskiego, muszą posiadać certyfikat językowy na poziomie B2 (DILS-PG I) i C1 (DILS-PG II). Uznawane certyfikaty: CELI, CILS, PLIDA, certyfikat Uniwersytetu Roma Tre. Ukończona w Polsce filologia włoska nie zwalnia z tego obowiązku.
Wymagane jest również potwierdzone doświadczenie w nauczaniu języka włoskiego jako obcego: DILS-PG I: osoby z wyższym wykształceniem 200 godzin, osoby z wykształceniem średnim 700 godzin. DILS-PG II: osoby z wykształceniem wyższym 400 godzin, osoby z wykształceniem średnim 1500 godzin. (dokładne informacje na stronie cvcl.it)
Nie jest obowiązkowe uczestnictwo w kursie przygotowującym do egzaminu (znacząca różnica w stosunku do certyfikatu DITALS).
Struktura egzaminu
Na obu poziomach egzamin składa się z trzech części. DILS-PG I to egzamin pierwszego stopnia, dla mniej doświadczonych nauczycieli uczących głównie na poziomach A1-B1. Bibliografia jest krótsza, zadania na samym egzaminie są prostsze (np. należy wybrać jedną z podanych odpowiedzi zamiast napisania własnej). Poniższy bardzo ogólny opis dotyczy DILS-PG II.
Część 1 – czas trwania: 1 godzina 45 minut
PROVA A – sprawdzenie wiedzy z glottodydaktyki. Tutaj możemy spodziewać się pytań z teorii dotyczących różnych metod nauczania, historii nauczania języków obcych, rodzajów błędów, Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego itp.
PROVA B – w tej części sprawdzana jest wiedza m.in. z gramatyki włoskiej. Trzeba również poprawić błędy w wypracowaniu i wskazać rodzaj cytowanych funkcji językowych.
Część 2 – 1 godzina 45 minut
PROVA C – analiza materiałów dydaktycznych. Tutaj trzeba wypowiedzieć się nt. podręcznika na podstawie spisu treści, określić rodzaj i cel wskazanych ćwiczeń, sformułować polecenie.
PROVA D – obserwacja klasy. Po obejrzeniu fragmentu lekcji (wideo wyświetlane podczas egzaminu) należy odpowiedzieć na 4 pytania. Np. W jaki sposób prezentowana jest gramatyka? W jaki sposób nauczyciel angażuje uczniów? W jakiej fazie lekcji jesteśmy?
Część 3 – 2 godziny 15 minut
PROVA E – tworzenie materiłów dydaktycznych. Najtrudniejsza część egzaminu. Do zaproponowanego tekstu należy stworzyć całą lekcję unità didattica, wskazać poziom, określić jej cele, zaproponować realizację. W kolejnych częściach należy zaproponować ćwiczenia do innych tekstów: utworzyć pytania, ćwiczenie typu open cloze, ćwiczenia z wykorzystaniem zdjęcia.
PROVA F – umiejętności organizacyjne. W tej części kandydat stwierdza, czy instrukcje podane przez nauczyciela są poprawne, a jeśli nie to dlaczego; na podstawie cytowanych wypowiedzi nauczycieli wskazkuje ich cel, a także musi się odnieść do kilku problematycznych sytuacji w klasie i zaproponować rozwiązania.
PROVA G – Media Education. 8 pytań o wykorzystanie technologii w nauczaniu.
Przygotowanie do egzaminu
Cztery pełne egzaminy próbne wraz z odpowiedziami dostępne są w książce Nicoletty Santeusanio “Prepararsi alla DILS-PG”. Są to zadania odpowiadające drugiemu poziomowi egzaminu.
Uniwersytet dla obcokrajowców w Perugii oraz inne uprawnione instytucje organizują kursy przygotowujące do egzaminu. Z reguły odbywają się one miesiąc przed datą egzaminu. Dokładne informacje na ten temat na stronie cvcl.it w dziale Corsi di preparazione, Corsi di formazione.
Autorka: Katarzyna Ciszewska